دوالک بازی

دوالک بازی

دوالک بازی یا دوال بازی یک نوع بازی قمار بسیار قدیمی ایرانی است که امروزه به ندرت می توان کسی را یافت که درباره آن بداند چنانچه گذشت زمان گرد فراموشی بر آن نهاده است.

در تعریف دوالک بازی آنچنان که در فرهنگ فارسی عمید آمده است:

نوعی بازی و قمار که با دوال و حلقه و قلاب صورت می‌گیرد. به این طریق که دوال یا تسم? کمربند را مانند حلقه به‌ هم می‌پیچند و طرف بازی باید سیخ یا میله‌ای را چنان در میان یکی از حلقه‌ها قرار بدهد که وقتی حریف دوال یا تسمه را می‌کشد سیخ در وسط تسمه بماند که در این صورت برنده است و اگر تسمه را کشید و به سیخ گیر نکرد آن که سیخ را در دست دارد باخته حساب می‌شود.

همچنین در تحقیقی که توسط علی بلوکباشی به انجام رسیده است و تحت عنوان کتاب بازی های کهن در ایران و در سال ???? به چاپ رسیده است در بخشی تحت عنوان دُوالک بازی و تحقیقی در واژه دوال به معرفی این بازی پرداخته شده است، برای دانلود نسخه اسکن شده از این بخش کتاب می توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

دانلود بخش مربوطه از کتاب بازی های کهن در ایران

 

فروشگاه کتاب

کتابفروشی آنلاین کاواک از سال ???? فعالیت خود را در زمینه‌ی بررسی و معرفی کتاب آغاز نموده است. در طول مدت فعالیت به جهت همراهی و اشتیاق و جذب مخاطبین بیشتر بر آن شدیم تا وبگاه کاواک را راه اندازی نماییم.
هدف اصلی کاواک معرفی مجموعه‌ای از بهترین و تازه‌ترین‌های نشر ایران و جهان است که برای تمامی گروه های سنی از جمله کودک و نوجوان ارائه می گردد. وبگاه کاواک قصد دارد با کیفیتی مطلوب و در کمترین زمان ممکن فرایند ارسال و تحویل را چه در داخل و چه در خارج از کشور برای کتاب‌خوانان عزیز فراهم سازد.
علاوه بر وبگاه، مجله‌ی کاواک و خبرنامه، روزانه با مطالب مربوط به حوزه فرهنگ و هنر در خدمت شما عزیزان خواهد بود. همچنین فعالیت کاواک در فضای مجازی از جمله توییتر، اینستاگرام، تلگرام و گودریدز ادامه‌ داشته و منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

خرید کتاب با موضوعات مختلف از جمله عمومی, هنری, روانشناسی, کودک و نوجوان, درسی و دانشگاهی و غیره
از کتابفروشی کاواک

:heavy_check_mark: دارای نماد اعتماد الکترونیک
:heavy_check_mark: ارسال به سراسر نقاط دنیا
:heavy_check_mark: تحویل فوری کتاب در تهران
:heavy_check_mark: سفارشات بالای دویست هزار تومان ارسال رایگان

جهت مشاهده‌ کتابها به وب سایت کاواک مراجعه نمایید:
https://www.cavack.com

هم‌ چنین می‌ توانید جهت مطالعه درمورد موضوعات مختلف از جمله معرفی و نقد کتاب,تازه‌ های نشر,نویسندگان, شخصیت‌ های برجسته و غیره به مجله‌ی کاواک مراجعه نمایید:
https://mag.cavack.com/

لطفا به جمع ما در شبکه‌ های اجتماعی بپیوندید : cavackonline#
اینستاگرام : https://www.instagram.com/cavackonline
تلگرام : https://t.me/cavackonline

آدرس : تهران، یوسف آباد، خیابان اسدآبادی، پلاک 311، طبقه اول، واحد 2
شماره تماس : 88061153

نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

agt0_b6.jpg

معرفی نرم افزار پخش مویرگی

به نقل از پارسی نیوز نرم افزار پخش مویرگی  چیست و  پخش مویرگی تا چه اندازه می تواند  در سود به دست آمده برای کسب و کارها  موثر باشد؟ در این بخش از مقاله سعی داریم به طور کامل به بررسی مهمترین امکانات نرم افزار پخش مویرگی بپردازیم و اطلاعات ارزشمندی را برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نرم افزار پخش مویرگی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.

همانطور که میدانید پخش مویرگی دارای اهمیت فراوانی در کسب و کار است به همین دلیل به یکی از مهمترین استراتژی های موجود برای فروش و سود بیشتر تبدیل شده است . شرکت تجاری و یا هر تولیدی که از پخش مویرگی برای فروش و پخش محصولات خود بهره مند است با گذر زمان می تواند به سود بسیار بیشتری در مقایسه با رقبای خود دسترسی داشته باشد. حال با به کار آمدن انواع مختلف از نرم افزارهای پخش تولید نرم افزار پخش مویرگی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا مدیریت عملیات پخش و فروش پیچیده ی مویرگی با بکارگیری این نوع از نرم افزارها سریع و آسان گردیده است. اصولا پخش مویرگی بدون وجود نرم افزارهایی که بتوان عملیات مختلف و فعالیت کسب و کارها را دنبال کرد غیر ممکن می باشد زیرا حجم تراکنش در این موارد بسیار بیشتر است و کاربرانی که برای فروش محصولات مخاطب قرار می گیرد تعداد محدودی نیست به همین دلیل برای یک برنامه ریزی دقیق و جلوگیری از هرگونه اشتباه باید از نرم افزار پخش مویرگی استفاده شود.

 

بهترین نرم افزار پخش مویرگی

در پخش مویرگی چالش های بسیاری در راه است که از جمله مهمترین آنها می توان :

  • عدم هماهنگی
  • مدیریت موجودی
  • نبود اطلاعات تقاضا
  • وابستگی به منابع انسانی
  • مدیریت سفارش
  • اجتناب از کمبود
  • انقضاء
  • مدیریت انبار
  • کنترل دما
  • رصد حمل و نقل

 را نام برد به همین دلیل بهترین نرم افزار پخش مویرگی نرم افزاری است که بتواند به راحتی مدیران را در توزیع کالاهای مختلف بن بازارهای موجود یاری بخشد. تولید کننده های نرم افزار پخش مویرگی در صدد هستند با اضافه کردن نکات و ویژگی خاص به گونه ای نسبت به نرم افزارهای قبلی توجه بیشتری را جذب کرده و مورد انتخاب قرار گیرد. به همین دلیل بهترین نرم افزار پخش مویرگی نرم افزاری خواهد بود که به طور کامل به نیازهای موجود در عملیات پخش پاسخگو باشد. زمانی که حجم تراکنش بسیار زیاد باشد نگرانی های خاصی در رابطه با بازگشت سرمایه بدون نقض برای کسب و کارها فراهم می شود و از این طریق باید بررسی ها به طور دقیق به همراه مدرک و اسناد صورت گیرد. در مورد بهترین نرم افزار پخش مویرگی می توان گفت که با توجه به فعالیت کسب و کار و حجم کاری که صورت می گیرد  انتخاب مناسب ترین نوع نرم افزار نیز می تواند متغیر باشد و حتی نرم افزار تایید شده و به کار رفته برای یک شرکت تولیدی ممکن است برای کسب و کار تجاری شما مناسب نباشد  به همین دلیل قبل از انتخاب باید نیازهای وجود مطرح گردد.

امکانات نرم افزار پخش مویرگی

یک نرم افزار فروش مویرگی باید دارای ماژول های :

  • منابع انسانی
  • انبارداری
  • فروش و بازاریابی
  • خرید
  • حسابداری مالی
  • مدیریت ارتباط کامل با مشتری (CRM)
  • مهندسی / تولید
  • مدیریت زنجیره  خاص تامین (SCM)

 باشد که بتواند مورد استفاده قرار گیرد. البته شایان ذکر است که سیستم های مختلف ماژول های یاد شده را در بر دارند ولی کارایی و کیفیت ارائه شده با توجه طراحی آن می تواند متفاوت باشد. یک نرم افزار باید قابلیت آن را داشته باشد که عوامل مختلفی که سبب ایجاد مشکلات در برقراری ارتباط بین میزان فروش و میزان پخش را به راحتی برطرف سازد.

از ویژگی های مهم یک نرم افزار پخش مویرگی می توان :

  • ایجاد یک کاتالوگ مجازی با بهره مندی از تعریف کالاها
  • مشاهده  کردن ویزیت های موفق و همچنین ناموفق ویزیتورها انجام شده  بر روی نقشه
  • صدور فاکتور فروش به محض انجام ویزیت موفق
  • ذخیره لوکیشن محل هایی که ویزیت شده است
  • کنترل زمان بندی  ویزیتورها و  البته ارزیابی دقیق حقوق
  • ایجاد برنامه تور ویزیت
  • نشان دادن پیشرفت  ویزیتور ها بر روی نقشه

 

را در اولویت قرار داد که با توجه به نوع کسب و کار هر کدام از ویژگی های یاد شده می تواند به طور جدیدتر مورد توجه قرار گیرد.

در بخش قبلی به مهم ترین ویژگی های یک نرم افزار پخش فروش اشاره کردیم لازم به ذکر است که برخی امکانات دیگر از جمله :

  • مدیریت خرید و فروش
  • مدیریت خزانه داری
  • مدیریت توزیع و پخش
  • مدیریت انبارداری
  • مدیریت حسابداری و مالی
  • محاسبه پورسانت بازاریابی
  • مسیربندی ویزیتورها و همچنین عاملان فروش
  • کنترل اعتبارات مشتریان و  البته بازاریاب‌ها
  • دریافت گزارش‌های  منظم از مدیریتی (MIS)
  • گسترش شبکه فروش

در صورت نیاز می تواند به این نوع از نرم افزارهای الحاق کرد و کار کسب و کارها از این طریق رونق یابد. هر چه از اهمیت پخش مویرگی توضیح دهیم باز هم گفته ایم استفاده از این نوع فروش به ویژه برای محصولات تولید شده توسط صنایع غذایی ، بهداشتی و البته آرایشی از اهمیت بالایی برخوردار  است زیرا از سوی نیاز افرا به این محصولات بسیار بیشتر است و از سوی دیگر شرکت های تولید مختلف با برندهای گوناگون در صدد تولید این نوع از محصولات هستند به همین دلیل رقابیت شدیدی فراهم است .  با توجه به موارد یاد شده نیز فروش مویرگی بدون نرم افزار پخش مویرگی نیز به راحتی ممکن نخواهد بود به همین دلیل باید با در اولویت قرار دادن نیازهای موجود و درخواست هایی که در این نوع از توزیع ها مد نیاز است باید ارزیابی مطلوبی صورت گیرد تا بهترین و ایده آل ترین نوع نرم افزار پخش مویرگی انتخاب گردد. همین اکنون در بازار تنوع وسیعی از این نوع از نرم افزارها موجود است که برخی از آنها تولید داخلی و برخی تولید خارجی می باشد و امکانات جداگانه و مختلفی دارند. همچنین برخی از نرم افزارها به گونه ای تعبیه شده اند که امکان افزودن قابلیت های خاص در آنها موجود است. 

منبع : افتاب

مسائل تاثیرگذار بر بازاریابی پیامکی SMS Marketing

همانطور که می‌دانید عوامل متعددی در موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی پیامکی یا همان SMS Marketing دخالت دارند. اما در این میان، دو عامل کمی از بقیه پررنگ‌ترند: « کسب اجازه از مشتری و تعامل با مشتری از طریق پیامک». در این مقاله به بررسی این دو عامل می‌پردازیم و جوانب مختلف آن‌ها را می‌سنجیم.

اجازه هست برای شما پیامک تبلیغاتی ارسال کنم؟

فکر می‌کنم همین الان هم افرادی هستند که از دست پیامک‌های تبلیغاتی به ستوه آمده‌اند و نباید دست روی دلشان بگذاریم که خون است! اما در این میان شرکت‌های بزرگی هم هستند که برای نتیجه گرفتن در بازاریابی پیامکی از شیوه‌های دیگری استفاده می‌کنند و بسیار هم موفق هم شده‌اند. یکی از اسرار موفقیت این کسب و کارها کسب اجازه از مشتری برای ارسال پیامک است. به تصویر زیر نگاه کنید.

ارسال SMS های تبلیغاتی بدون جلب رضایت مشتری، یک نوع تجاوز به حریم خصوصی او است. اگر بتوانیم آنچه را که بر تمایل مشتری برای دادن اجازه تاثیر می گذارد بهتر درک کنیم، رویکرد بهتری نسبت به این موضوع خواهیم داشت. بازاریاب ها، مدیران و شرکت‌های تبلیغاتی با درک این موضوع می‌توانند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه داده و این در حالی است که مشتری‌ها از خدمات خاصی که به نیازهایشان پاسخ می‌دهد بهره‌مند می‌شوند، و نه تنها از دستتان خسته نمی‌شوند بلکه لبخند رضایت بر لب‌هایشان خواهد نشست.

خوشحال می‌شویم اگر مرحمت بفرمائید و جواب پیامک ما را بدهید!

خب همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عامل دیگری که نقش مهمی در بازاریابی پیامکی شما دارد، تعامل با مشتری، یا به بیان دیگر، درگیر کردن مشتری با کسب و کارمان است. حالا شاید بپرسید که منظورمان دقیقاً چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که با پیامی این چنینی مواجه شوید: برای مشاوره و اطلاع از قیمت، عدد یک را به شماره ???????? پیامک کنید. خب اگر علاقه‌ای به این کار یا محصول داشته باشید عدد ? را ارسال می‌کنید. بعد از اینکه پیامک را ارسال کردید یا با شما تماس گرفته می‌شود یا از طریق SMS اطلاع مورد نیاز برایتان ارسال می‌شود. به این روش «درگیر نگه داشتن مشتری از طریق پیامک» می‌گویند. حالا این روش چه دستاوردهایی برای شما دارد؟

پیدا کردن مشتری‌های ویژه: منظورم از مشتری‌های ویژه، افرادی است که نسبت به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مندند و با ارسال پیامک به شما تمایلشان را نسبت به تعامل با شما نشان می‌دهند.

برندسازی: ارسال منظم پیامک تبلیغاتی با زمان‌بندی درست، باعث می‌شود در ذهن مخاطبانتان بمانید. این کار به شما فرصت برندسازی می‌دهد و راهتان را در توسع? بیشتر هموارتر می‌کند.

وب سرویس و افزونه پیامکی

امکان اتصال افزونه های ارسال پیامک به cms های پرکاربرد و محبوب مانند وردپرس، ووکامرس، پرستاشاپ،whmcs،digits،توماتوکارت و…

کود های شیمیایی

tl0j_n1.jpeg 

کود شیمیایی به مواد معدنی گفته میشود که دارای یک یا چند عنصر مورد نیاز برای تغذیه گیاهان هستند. این کودها باعث افزایش رشد گیاه شده و از طریق فرآیندهای شیمیایی تولید میشوند. علاوه بر این، کودهای شیمیایی موجب افزایش اثربخشی خاک با اصلاح نگهداری آب و هوای آن میشود.

امروزه کودهای شیمیایی در تامین چیزی در حدود ?? تا ??% از منابع غذایی جهان نقش دارند. کود شیمیایی می تواند هم به خاک اضافه شود، هم مستقیما به برگ گیاهان پاشیده شود، ویا آن را در آب حل کرد و به خاک گیاهان اضافه کرد. کودهای شیمیایی به منظورافزایش کیفیت خاک، افزایش میزان محصول و یا ارتقاء کیفیت محصول تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. این کودها به دلیل معدنی بودن بلافاصله تجزیه شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و بنابراین باعث افزایش سرعت رشد و عملکرد کیفی و کمی گیاه در زمان کمتر می‌شوند.

روش‌های مصرف کودهای مختلف با توجه به نحوه جذب و پایداری آنها متفاوت است. عناصر مورد نیاز به دو دسته پر مصرف(ماکرو) و کم مصرف(میکرو) تقسیم می‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نیتروژن)، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم و عناصر کم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روی، کلر و مولیبدن می‌باشد. انواع زیادی از کودهای شیمیایی وجود دارند که به شکل‌های پودری، گرانوله، مایع و گاز تولید می شوند و مورد مصرف کشاورزان قرار می‌گیرند.

  • دلایل استفاده وتاثیرات کمبود برخی عناصر اصلی در رشد گیاهان

کودهای شیمیایی اکثراً شامل ترکیباتی از عناصر سه گانه نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشند، که جهت افزایش تولید محصول به خاک اضافه می شوند.

عموماً گیاهی که دچار کمبود نیتروژن باشد کوچک بوده و رشد کندی دارد؛ زیرا این گیاهان نیتروژن مورد نیاز برای ساخت مواد بنیادی و ژنتیکی را به طور کافی ندارند. این گیاهان به دلیل نداشتن کلروفیل کافی غالبا سبز کم‌رنگ یا مایل به زرد هستند. برگ‌های پیرتر دچار بافت‏‌مردگی شده و می‌میرند.در این کود نیتروژن (ازت) به ? شکل اوره (?? درصد)، نیترات (? درصد) و آمونیوم (? درصد) وجود دارد. به همین دلیل در زمان های مناسب پس از کوددهی جذب این عنصر توسط گیاه صورت گرفته و راندمان جذب افزایش می یابد.

چنانچه گیاه دچار کمبود فسفر باشد، نشانه هایی به طورقطع در گیاه ظاهر می شود. به طور مثال رشد گیاه بسیار کند شده و یا متوقف می شود.این گیاهان اغلب دچار ریزش برگ و یا ریزش شکوفه میشوند و برگشان دچار تغییر رنگ شده و معمولا حاشیه ی برگ ها ارغوانی و یا قرمز رنگ می شود.

گاهی علائم کمبود فسفر شبیه به کمبود نیتروژن در گیاهان می‌باشد. در کمبود فسفر رشد بخش هوایی و ریشه کند و یا متوقف می‌شود. برگ گیاهان کوتاه، باریک و نازک شده و در این حالت دمبرگ‎ها زاویه کوچکی را با شاخه تشکیل می‌دهند. رشد طولی گیاه عمودی می شود و شاخه‌های جانبی کمتر رشد می‌یابند. برگ‎ها به رنگ سبز تیره مایل به آبی یا ارغوانی در می‌آیند و گاهی لکه‌ها و یا نوارهایی به همین رنگ بر روی پهنک برگ‎ها ظاهر می‌شود. تعداد برگها کاهش یافته، جوانه‌ها می‌میرند و تعداد شکوفه‌ها نیزکاهش می‌یابد. بنابراین از محصول میوه نیز کاسته می‌شود. در هنگام کمبود فسفر در بعضی از میوه ها، گوشت میوه نرم و شیره میوه خیلی ترش و خاصیت انباری آن کم می‎شود.

اگر گیاهان دچار کمبود پتاسیم شده باشند، نوک و حاشیه برگ هایشان بخصوص در برگ های پایینی دچار سوختگی می شود که اصطلاحاً به آن نوک سوختگی یا لب سوختگی گفته می شود. همچنین زمانی که کمبود پتاسیم در گیاهی به وجود آید، تشنگی گیاه سریع تر خودش را نشان داده و گیاه سریعاً پژمرده شده و شادابی خود را از دست می دهد. چنانچه گیاهان دچار کمبود پتاسیم شوند، اغلب علائم زیر را از خود بروز می دهند. توقف رشد در حالت عمومی، کوتاه شدن میان گره ها و کوتاه ماندن برگ‎ها، میوه ها نوک کشیده شده و عدم تکامل در قسمت دم میوه.

  • کاربرد و موارد مصرف عناصر اصلی

کمک به فتوسنتز و بهبود کیفیت محصول، افزایش بذر و میوه، رشد سریعتر شاخ و برگ گیاه از مزایای استفاده ازکودهای حاوی نیتروژن می باشد. همچنین نیتروژن از عناصر تغذیه ای مهم در افزایش عملکرد می‎باشد و به رشد بهینه گیاهان کمک می کند.

فسفر به ایجاد یک سیستم ریشه دهی قوی و سالم در گیاهان کمک می‎کند. درصد بالای فسفرموجب تحریک ریشه زایی، افزایش گلدهی و افزایش تشکیل میوه می شود. فسفر مهمترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است.همچنین فسفر به ریشه زایی بیشتر و ازدیاد شکوفه ها نیز کمک می‎کند.

پتاسیم موجود در کود به بهبود میوه دهی و یا پر شدن دانه کمک می کند و تأثیر به سزایی بر رنگ آوری محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای می‎گذارد و در نهایت باعث افزایش کمی و کیفی محصول می‎گردد. پتاس در گیاهان زینتی به گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه کمک چشمگیری می‎کند. کودهای حاوی مقادیر بالای پتاسیم موجب رسیدن میوه و افزایش کیفیت محصول می گردد. عموما کودهای حاوی پتاسیم در رشد قوی ساقه، حرکت آب در گیاهان، پیشرفت گلدهی و باروری گیاهان موثرند.

  • توضیحات فنی

اگر چه نیتروژن بیشترین اتمسفر را تشکیل می دهد، اما در شکلی است که برای گیاهان قابل دسترس نیست. نیتروژن مهمترین کود است، زیرا این عنصر در DNA، پروتئین و دیگر اجزای گیاه (مانند کلروفیل) موجود است و در رشد برگها بسیار موثر است. تنها برخی از باکتریها و گیاهان میزبان آنها (به ویژه حبوبات) می توانند نیتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبدیل آن به آمونیاک تثبیت کند. فسفات مورد نیاز برای تولیدATP و DNA، حامل انرژی اصلی در سلول ها، و همچنین برخی از چربی ها مورد نیاز است.

نیتروژن در گیاهان به صورت های نیترات ،یون آمونیم و اوره قابل جذب می باشد. نیترات آمونیم %?? نیتروژن داشته و هر دو فرم نیتروژن آن قابل جذب توسط گیاه می باشد. این کود دارای پایداری بیشتر نسبت به کود اوره (رایج ترین کود مصرفی کشاورزی در ایران) می باشد. اوره ترکیب آلی بوده و به همین فرم قابل جذب توسط گیاه می باشد. از اوره در محلول پاشی برگ گیاهان نیز استفاده میشود. اوره و نیترات آمونیم را می توان قبل از کاشت محصول و بعد از آن که گیاه مقداری رشد کرد به خاک افزود.

به طورکلی، درصد فسفر کودهای شیمیایی به صورت درصد اکسید فسفر ذکر می شود. اسید فسفریک که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شود قابل جذب گیاه است، اما به صورت کود شیمیایی مصرف نمیشود. بخش اعظم کودهای فسفری که به خاک داده می شود به وسیله کلسیم در خاک های قلیایی و به وسیله آهن و آلومینیوم در خاکهای اسیدی تثبیت می گردد. معمولاً کود های فسفری که به خاک داده میشود در سال اول به صورت قابل جذب گیاه باقی می ماند و بخش کمی نیز طی سالهای آینده قابل جذب گیاه می شود. این عنصرعموما موجب توسعه ریشه ها، گل ها، دانه ها، میوه ها می شود.

میزان محلول بودن و حرکت کود فسفره در خاک بسیار محدود است. کودهای فسفره را قبل از کاشت باید به خاک داد و آنها را مستقیماً در ناحیه توسعه ریشه قرار داد. حداکثر میزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده می شود. بنابراین رساندن pH خاک به این حدود می تواند در افزایش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغییر pH خاک در خاکهای اسیدی با اضافه کردن آهک و در خاکهای قلیایی با اضافه کردن کودهای اسیدی یا گوگردی انجام پذیر است.

اغلب کودهای پتاسیم  محلول در آب هستند و نحوه ی اضافه کردن آنها به خاک نقش زیادی در اثر بخشی کود ندارد. کلرید پتاسیم فراوانترین ترکیب پتاسیم در طبیعت است. کمبود پتاسیم بیشتر در خاک های اسیدی و خاک های شنی دیده می شود، اما کمبود آن در سایر خاک ها تحت شرایط آبیاری و برداشت مقدار زیادی محصول (به ویژه یونجه) نیز مشاهده می گردد. سولفات پتاسیم معمولترین کود پتاسیم است که در زراعت مصرف می شود. پتاسیم از تجزیه اولیه بقایای گیاهی نیز به خاک اضافه می شود، اما هوموس خاک بعنوان منبع قابل توجه پتاسیم به شمار نمی رود، زیرا پتاسیم بوسیله مواد آلی تثبیت نمی گردد.

نیترات پتاسیم دارای ??% اکسید پتاسیم است، اما کودی گران قیمت می باشد. خاکهایی که مقدار زیادی رس از نوع ورمی کولایت و ایلیت دارند پتاسیم را تثبیت می کنند. کلرید پتاسیم دارای مقدار زیادی پتاسیم (?? تا ??%) می باشد. با این حال مصرف بی رویهی کلرید پتاسیم در مواردی که به مقدار زیادی پتاسیم نیاز است چندان مطلوب نیست؛ زیرا احتمال مسمومیت ناشی از فراوانی کلر پیش میآید. با این که مقداری کلر برای محصولاتی مانند توتون و پنبه لازم است، اما زیادی کلر در خاک موجب نقصان کیفیت در توتون و آبدار شدن غده سیب زمینی می شود.