خواص دارویی روغن حیوانی محلی برای سلامت جسم


ماهیت و خواص  روغن حیوانی یا کرمانشاهی در طب سنتی

 

روغن حیوانی در ایران روغن کرمانشاهی یا روغن زرد نامیده می شود و در آذربایجان به ساری جغ معروف است. روغن کرمانشاهی یا روغن حیوانی را در انگلیسی Ghee می گویند، به این نوع روغن در سانسکریت Ghrita می گویند.

 

روغن حیوانی یا روغن کرمانشاه دسته ای از کره های شفاف شده است که به طور گسترده در آشپزی آسیایی، طب سنتی و آیین های مذهبی استفاده می شود.

 

به گفته اکثر متخصصان طب سنتی بهترین روغن خوراکی روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است. زیرا این روغن نقش مهمی در سلامت، استقامت و استحکام، طراوت و شفافیت پوست دارد.

 

روغن حیوانی چیست؟

 

روغن حیوانی در ایران روغن کرمانشاهی یا روغن زرد نامیده می شود و در آذربایجان به ساری جغ معروف است. روغن حیوانی یا روغن کرمانشاه دسته ای از کره های شفاف شده است که به طور گسترده در آشپزی آسیایی، طب سنتی و آیین های مذهبی استفاده می شود.

 

روغن حیوانی از شیر گاو، گاومیش، بز و گوسفند تهیه می شود و در خارج از ایران نیز از شیر گاومیش تهیه می شود، اما عموماً در بیشتر نقاط جهان از شیر گاو، گوسفند یا مخلوط تهیه می شود.

قطع به یقین قیمت روغن گاوی محلی با توجه به میزان خلوص آن تعیین می شود و قیمت روغن حیوانی می تواند متغیر باشد.

 

روغن کرمانشاهی چیست؟

 

روغن کرمانشاهی یا روغن زرد نوعی روغن خوراکی است و از نظر ژنتیکی برای پخت و پز و سرخ کردنی نیست و یکی از بهترین روغن های خوراکی برای بدن انسان است. روغن زرد یا روغن کرمانشاه اساساً نوعی روغن حیوانی است که از شیر گاو یا گوسفند عمدتاً در منطقه کرمانشاه به دست می‌آید.

 

روغن حیوانی با روغن کرمانشاهی فرقی ندارد، یعنی روغن حیوانی همان روغن کرمانشاهی است. اما به دلیل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرایط خاص منطقه کرمانشاه، روغن حیوانی تولید شده در این منطقه شهرت زیادی پیدا کرده است. عامل غالب عطر و طعم خاص روغن کرمانشاهی عمدتاً به دلیل علف‌هایی است که گوسفندان در مناطق کوهستانی منطقه می‌چرند.

 

تفاوت روغن حیوانی با روغن کرمانشاهی

 

روغن حیوانی با روغن کرمانشاهی فرقی ندارد، یعنی روغن حیوانی همان روغن کرمانشاهی است. اما به دلیل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرایط خاص منطقه کرمانشاه، روغن حیوانی تولید شده در این منطقه شهرت زیادی پیدا کرده است.

 

روغن کرمانشاهی از شیر گاو و گوسفند کرمانشاهی به دست می آید و به عنوان بهترین نوع روغن زرد در ایران شناخته می شود. روغن حیوانی کرمانشاهی یک بار در اواسط بهار و یک بار در اواسط پاییز توسط دامداران تولید می شود. روغن تولید شده در فصل بهار طعم و بوی بهتری دارد زیرا حیوان از مراتع سرسبز بهاری تغذیه می شد.

 

همه این عوامل باعث شد کرمانشاه مرکز تولید روغن حیوانی باشد. پس روغن کرمانشاهی در واقع همان روغن حیوانی است و تنها به دلیل عطر و طعم چرای دام در دامنه های زاگرس و شیر دام در این منطقه دلیل این نام گذاری شده و روغن کرمانشاهی به برندی معروف تبدیل شده است.

 

طرز تهیه روغن حیوانی

 

برای تهیه روغن حیوانی، دوغ را طوری مخلوط می کنند که ابتدا دوغ تهیه شده از ماست را به دوغ اضافه می کنند و پس از تکان دادن دوغ، کره را از دوغ جدا می کنند. سپس کره را در یک قابلمه بزرگ ریخته و به آرامی گرم می کنیم. در اثر حرارت، آب کره تبخیر می شود و روغن آن که چربی حیوانی است باقی می ماند.

 

روغن حیوانی گاو و گوسفند

 

روغن گاو و گوسفند از همه روغن‌های دیگر نرم‌تر و نرم‌تر هستند و هر چه قدیمی‌تر باشند داغ‌تر و کمتر مرطوب می‌شوند. همانطور که گفتیم روغن گاو یا گوسفند نرمتر از سایر روغنهای حیوانی است و روغن گوسفند و گاومیش به خصوص روغن گاومیش چوب غلیظتر از سایر روغنهای حیوانی است.

 

از نظر طب سنتی خواص روغن گاو یا گوسفند قویتر از «کره» است. روغن حیوانی پاک کننده، رفع اسپاسم، خاصیت ضد سمی، دفع سموم و جلوگیری از رسیدن اثر سم مار به قلب است. روغن حیوانی پوست را نرم می کند، صورت را تمیز می کند، مغز و سینه را از آلودگی ها پاک می کند و بدن را پر می کند. همچنین سودمندترین چیز در بیماری وبا استفاده از روغن گاو به وفور چه در غذا و چه در روغن بدن است.

 

روغن گوسفند و روغن گاو برای درمان خشکی بینی و گلو و سرفه خشک، یرقان، سنگ طحال و کلیه مفید است. نرم می شود و می جوشد یا ورم می کند و پادزهر همه سموم است و ضد الکل است و کلیه و مثانه را گرم می کند ولی زیاده روی در مصرف آن معده را ضعیف می کند.

 

طبع روغن حیوانی

 

از نظر طب سنتی انواع روغن حیوانی یا کرمانشاه طبیعتی گرم و خنک دارند. به عبارت دقیق تر، همه روغن های حیوانی اعم از گوسفند یا گاو طبیعت گرم و مرطوب دارند و با افزایش سن رطوبت آنها کاهش و خشکی آنها افزایش می یابد.

 

خواص روغن حیوانی کرمانشاهی

 

هندی‌ها یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این نوع روغن هستند، در سنت‌های پزشکی کهن مانند طب چینی، طب ایرانی و آیورودا، روغن حیوانی ماده اصلی در برخی ترکیب های حیاتی و ثمر بخش دارویی می باشد. روغن حیوانی گاوی اصل در تهیه بسیاری از ضماد ها و پماد های گیاهی در قدیم جز اصلی ترین مواد تشکیل دهنده بوده است.

 

افزایش انرژی با روغن زرد گاوی

 

روغن حیوانی کرمانشاهی برای افزایش انرژی بسیار مفید است. این روغن از طیف وسیعی از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و متوسط ??ساخته شده است که برای بدن بسیار مفید است. در حالی که بیشتر چربی موجود در غذا به چربی بدن تبدیل شده و باعث افزایش وزن می شود. روغن‌های حیوانی می‌توانند انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه را برای ورزشکاران و کسانی که سبک زندگی پرانرژی دارند، فراهم کند.

 

پاکسازی روده بزرگ با روغن حیوانی محلی

 

این روغن در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد و می تواند خواص درمانی بسیاری از ادویه ها و داروهای گیاهی را به قسمت های مورد نظر بدن منتقل و جذب کند. در طب هندی یا آیورودا، این روغن به طور گسترده برای تنقیه و پاکسازی روده استفاده می شود.

 

افزایش عمر با روغن حیوانی گاوی اصل

 

روغن حیوانی سوختی برای سلول های قلب است، برخلاف تصور رایج، تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف متعادل روغن کرچک یا حیوانی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. روغن حیوانی قلب سالم و طول عمر را تضمین می کند.

 

 تقویت رحم با روغن حیوانی اعلا

 

از نظر طب سنتی یکی از راه های درمان تنبلی رحم، مسح کردن رحم، تخمدان ها و معده با روغن حیوانی و خوردن غذای پخته شده با روغن زرد است. زیرا مصرف اسانس های حیوانی باعث افزایش قدرت و قدرت بدن می شود.

 

در مواقعی که خانم ها پریود نیستند، اگر زیر شکم و کمر را با یک قاشق چایخوری روغن زرد یا روغن حیوانی به مدت 20 دقیقه ماساژ دهند، در رفع خشکی رحم بسیار موثر است.

 

روغن حیوانی و کبد چرب

 

سفره ایرانیان سال ها با روغن حیوانی تزیین می شد و حیف است که این نوع روغن سال ها از سفرهای ما حذف شد و امروزه در کشورهای غربی و آمریکایی به نام کرچک به عنوان دارو به فروش می رسد. روغن . . برخلاف برخی باورهای رایج، روغن حیوانی بسیار سالم و غنی است. اما باید در مقادیر مشخصی مصرف شود.

 

آیا روغن حیوانی برای کبد چرب مضر است؟

 

همه افراد حتی آنهایی که کبد چرب دارند باید روزانه ?? درصد چربی در رژیم غذایی خود مصرف کنند و حذف کامل چربی از رژیم غذایی بدن را از آمینو اسیدهای ضروری محروم می کند. بهترین راه برای درمان کبد چرب، رژیم غذایی سالم، ورزش و تغییر سبک زندگی است. ثابت شده است افرادی که کربوهیدرات و غذاهای شیرین مصرف می کنند، مشکلات کبد چرب بیشتری دارند.

البته زیاده روی در مصرف هر نوع روغن گیاهی یا حیوانی برای سلامتی به خصوص کبد چرب مفید نیست. اما مصرف متعادل و پرهیز از استفاده زیاد از روغن حیوانی نیز به دلیل سطح بالای کلسترول خوب می تواند مفید باشد.

 

خرید روغن حیوانی

 

به محض شنیدن روغن محلی در ذهن اکثر افراد پرسیدن قیمت روغن حیوانی کرمانشاهی نقش می بندد! دلیل این الگ.ی فکری جمعی نسبت دادن هر کالایی در ایران به شهری خاص است. مثلا گردوی تویسرکان که نمونه مشابه و با کیفیت تر از آن در ایران بسیار است، اما همگی این کالای بی نظیر را به نام این شهرمی شناسند. شما برای خرید روغن حیوانی می توانید به هر تولید کننده محلی و غیر صنعتی که در کارش خبره است ، اعتماد کنید. طبیعتا روغن حیوانی اعلا یا همان روغن محلی گاو می تواند در هر جای ایران تولید شود.